Muzykoterapia „Poczuj sercem”
Muzykoterapia jest jedną z najstarszych form oddziaływania na psychikę człowieka i wykorzystania jej wpływu do celów terapeutyczno-wychowawczych.
Muzykoterapia „Poczuj sercem” organizowana jest w celu zharmonizowania stanu psycho-emocjonalnego dzieci nadpobudliwych psychoruchowo, opóźnionymi w rozwoju oraz dla dzieci niepełnosprawnych.
Zajęcia muzykoterapeutyczne to czas wyjątkowego spotkania z muzyką. Głównym celem zajęć jest poprawienie samopoczucia psychofizycznego dzieci. Dlatego ważne jest, by mogły one poznawać nowe zabawy, piosenki i formy muzykowania z zainteresowaniem, zaangażowaniem i radością, a jednocześnie na tej podstawie poznawały nowe pojęcia, zostały skutecznie zachęcone do aktywności, odreagowania, odprężenia i zrelaksowania. Ruch przy muzyce, śpiewanie, gra na instrumentach perkusyjnych i słuchanie muzyki, są realizowane w trakcie każdych zajęć. Poszczególne zadania są krótkie i tak układane, by dzieci nie odczuwały nadmiernego zmęczenia, czy też znużenia. Łączą się one ściśle ze sobą stanowiąc zwartą i atrakcyjną aktywność muzyczną.
Konstrukcja zajęc „Poczuj się sercem” oparta jest na Modelu Mobilnej Relaksacji Muzycznej. Zawiera zajęcia grupowe integracyjne oraz zestaw zadań o charakterze zabawowym opartych na różnorodnych technikach rozwijających sferę ruchową, poznawczą i emocjonalną. Oddziałuje na całą sferę osobowości.
Stosowanie zajęć muzykoterapii wśród dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci z opóźnieniami rozwojowymi zmierza do:
- korekcji zaburzonych funkcji,
- usuwania napięć psychofizycznych,
- dostarczania korzystnych doświadczeń społecznych.
Oddziaływanie obejmuje cały organizm psychofizyczny, a szczególnie emocje, dążenia, oczekiwania i marzenia. W wyniku prowadzonych spotkań z muzyką następuje poprawa samopoczucia, usunięcie lęku, odreagowanie napięcia, poprawa relacji z członkami grupy.
Terapia muzyką wpływa na:
- stymulację fizyczną,
- doskonalenie koordynacji motorycznej,
- poprawę koncentracji, zapamiętywania,
- wzrost kreatywności – nabywanie doświadczeń społecznych,
-
uczenie prawidłowego sposobu wyrażania swoich uczuć, przeżywania zadowolenia z własnych działań.
W przypadku dzieci nadpobudliwych psychoruchowo zaproponowanie przez mnie zajęcia grupowe integracyjne mają na celu stworzenie okazji do:
przeżycia i nauczenia się kontrolowania sposobów odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego,
- rozpoznania treści przeżywanych emocji,
- przeżycia sytuacji skłaniających dziecko do skupienia uwagi czy pohamowania swoich spontanicznych reakcji,
- poszerzenia repertuaru gier i zabaw grupowych, które nie mają charakteru agresywno-rywalizującego, a zarazem dają możliwość przeżycia pozytywnych doświadczeń społecznych, co stwarza nadzieję na powtarzanie ich w gronie rówieśników poza grupą,
- przeżycia sytuacji wzmacniających poczucie własnej wartości i poprawiające samoocenę dziecka.
- stworzenie dziecku warunków do samorealizacji, zachęcania do aktywności,
- wspomaganie samopoznania,
- stymulowanie do aktywności poznawczej
- rozwijanie umiejętności komunikowania się,
-
stwarzanie sytuacji wychowawczych bogatych we wzorce osobowościowe.
Muzyka to środek wyrażania siebie, budowania właściwych zachowań, ułatwiający wyładowanie niezaspokojonych uczuć i popędów, ożywiający fantazję, zaprowadzający rytm, synchronizację i ład funkcji psychofizycznych.
Zapraszamy na zajęcia !!!