28. EDYCJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW DLA DZIECI I MŁODZIEŻY KORCZAK DZISIAJ: HILMA I ANNA

Ładowanie wydarzenia
HILMA I ANNA (DE UTVALDA)

Czy sztuka jest ważniejsza od przyjaźni?

Hilma i Anna są uczennicami szkoły artystycznej dla młodych dziewcząt. W szkole obowiązuje surowa dyscyplina, wymagany jest surowy tryb życia i pełne zaangażowanie. Najważniejsza jest sztuka i rozwój duchowy. Kiedy Hilma nawiązuje kontakt z tajemniczymi Wysokimi Mistrzami i znajduje własną drogę twórczą, przyjaźń z Anną zostaje wystawiona na próbę. Muszą zdecydować, jak daleko mogą się posunąć w imię sztuki, czy są w stanie poświęcić swoją przyjaźń i zaryzykować utratę kontroli nad własnym życiem.

„Hilma i Anna” to sztuka dla uczniów szkoły podstawowej, inspirowana życiem dwóch artystek: Hilmy af Klint i Anny Cassel. Spektakl opowiada o przyjaźni, poszukiwaniu własnej drogi i o tym, jak daleko można się posunąć, realizując swoje powołanie. Hilma af Klint była szwedzką artystką, która przez całe swoje życie, od 1862 do 1944 roku, tworzyła niemal zupełnie w ukryciu. Poświęciła swoje życie sztuce i spirytyzmowi, mimo że była praktykującą chrześcijanką. Blisko współpracowała z artystką Anną Cassel, wykorzystując technikę automatycznego rysowania i biorąc udział w seansach spirytystycznych, aby nawiązać kontakt ze światem duchów. Pozostawiła po sobie ponad tysiąc prac z adnotacją, aby zaczęto je pokazywać najwcześniej dwadzieścia lat po jej śmierci. Dziś prace Hilmy af Klint wystawiane są na całym świecie, jej nazwisko stało się marką, a na podstawie historii jej życia powstały książki, filmy, podcasty, opery i spektakle teatralne.

Pokaz w języku szwedzkim z tłumaczeniem na język polski. 

Wiek:10+

Obsada

Fabiola Cruz
Rebecca Hayman
Liv Hargne Granath

Twórczynie i twórcy

scenariusz: Dimen Hama Abdulla
reżyseria: Nadja Hjorton
scenografia i kostiumy: Lisa Berkert Wallard
oświetlenie: Michael Forsberg
(praktykant z Uniwersytetu Artystycznego w Sztokholmie)
muzyka: Foad Arbabi
autorka zdjęć: Jenny Baumgartner


BILETY


28. EDYCJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW DLA DZIECI I MŁODZIEŻY KORCZAK DZISIAJ ODBĘDZIE SIĘ W DNIACH 18–25 PAŹDZIERNIKA 2024 ROKU.

W  tegorocznym programie znajdzie się łącznie kilkanaście propozycji: spektakle z Polski dla widzów w różnym wieku oraz przedstawienia ze Szwecji, skierowane przede wszystkim do publiczności nastoletniej.
Silny akcent 28. edycji stawiamy na widownię młodzieżową, do której polski teatr wciąż kieruje najmniej propozycji. Aby wspierać rozwój teatru i dramaturgii dla tej grupy odbiorczej, postanowiliśmy spojrzeć w stronę Szwecji, która od lat staje się wielką inspiracją w tworzeniu dla młodzieży. Dlatego w ramach tegorocznego  FOCUSU: SZWECJA będzie można poznać nowe teksty przetłumaczone przez jego  kuratorkę – Dominikę Górecką, a także osoby autorskie, które opowiedzą o pisaniu dla nastoletniej publiczności.

Hasło 28. edycji brzmi: MOJE SERCE MÓWI. Zaczerpnięte z tytułu spektaklu otwierającego tegoroczny Festiwal, szwedzkiego teatru Unga Klara sygnalizuje, że polsko-szwedzki program podąży w tym roku ścieżką serca.

A właściwie ścieżką wielu serc. Jedną z nich jest ścieżka serca dziecięcego, które czasem czegoś się boi („Czerwony Kapturek”) lub zadaje dużo pytań („Dzikie harce”, „Tu mieszkamy”, „Preskot”). Albo ścieżka serca w momencie dorastania, szukającego siebie i swojego miejsca wśród innych serc, czasem spowitych mrokiem („Tajemniczy ogród”, „Dziewczyny”, „Hilma i Anna”, „Moje serce mówi: żyj, krzycz, oddychaj”). Albo ścieżka serca osoby dorosłej, które się troszczy, martwi, wspiera lub przeciwnie – nie rozumie, narzuca i nie stwarza miejsca („Ugotowani”, „The Sunset Suit”). Cała paleta jak na obrazach Hilmy af Klint, szwedzkiej malarki abstrakcjonistycznej – nastoletniej bohaterki zaproszonego na Festiwal spektaklu grupy Regionteater Väst (RTV).

Przestawienia będzie można obejrzeć na scenach warszawskich teatrów, instytucji regionu, w Ambasadzie Szwecji, a nawet… w hotelu!
Spektaklom towarzyszyć będzie Klub Dobrej Rozmowy, czyli spotkania prowadzone w duchu pedagogiki teatru. Nie zabraknie rozmów, warsztatów, networkingu – wszystko także w ramach FOCUS: SZWECJA.

Pójdźcie za głosem serca – do zobaczenia na 28. Festiwalu Korczak!

MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRÓW DLA DZIECI I MŁODZIEŻY KORCZAK DZISIAJ, ORGANIZOWANY PRZEZ POLSKI OŚRODEK ASSITEJ TO JEDEN Z NAJSTARSZYCH I NAJBARDZIEJ KLUCZOWYCH W POLSCE FESTIWALI TEATRALNYCH DLA MŁODEJ WIDOWNI I BLISKICH JEJ DOROSŁYCH.

KORCZAK DZISIAJ to przede wszystkim przegląd różnorodnych form teatru, sztuk performatywnych i działań interdyscyplinarnych, dostosowanych do potrzeb i wrażliwości dzieci i młodzieży. Co roku Festiwal  staje się także przestrzenią wymiany wiedzy i praktyk artystycznych, śledzi trendy artystyczne w Polsce i innych krajach. Wydarzeniu przyświecają̨ idee pedagogiczne Janusza Korczaka: młodzież̇ pełni funkcję doradczą w planowaniu, nagrody przyznaje JURY MŁODYCH, prezentacjom spektakli towarzyszy Klub Dobrej Rozmowy. Festiwal wspiera podmiotowość widzów i widzek, oddaje im głos.  Pozwala przyglądać się zmianom, dyskutować, dzielić emocje i refleksje. Wspiera rozmowę o współczesnym świecie, w którym dorastają kolejne pokolenia. A to dorastanie do nowego świata dotyczy także dorosłych – dlatego Festiwal KORCZAK DZISIAJ to przestrzeń wspólna dla niedorosłych i dorosłych, którzy mogą się spotkać w teatrze. Festiwal łączy lokalność z międzynarodowością. Obok polskich spektakli, które biorą udział w konkursie każdego roku obejrzeć można propozycje z zagranicy – łącznie kilkanaście propozycji dostosowanych do różnych grup wiekowych, a także osób ze szczególnymi potrzebami. Na przestrzeni 30 lat istnienia i 28 edycji, w Festiwalu udział wzięło kilkadziesiąt teatrów ze wszystkich kontynentów i kilkaset z Polski.

Od 2021 roku Festiwal został wzbogacony o „FOCUS” – formułę przeglądowo-badawczą, w której artyści i artystki z innych krajów przybliżają pejzaż rozwoju rodzimego teatru dla młodej publiczności.

Organizatorem Festiwalu jest Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ

Udostępnij..

Przejdź do góry